רגישות לקור וחום בשיניים

למערכת השיניים יש מערכת חישה במרכז השן ותפקידה הוא להתריע על סכנה לשלמותה. שן חיה היא שן שמרגישה חום וקור. רגישות בשיניים היא תחושה של כאב הנגרם מחשיפה לגירוי מסוים. הכאב בשיניים אינו קבוע ומופיע כאשר מופיע אותו גירוי. הרגישות בעצם מתריעה על בעיה בחלל הפה.

בכדי להסביר היטב ממה נובעת רגישות בשן, כדאי להכיר את חלקי השן המעורבים בתהליך:

אמייל השן – נקרא גם זגוגית השן, היא שכבת הציפוי החלקה של החלק הנראה לעין של השן – הכותרת (שורש השן, מוסתר ומכוסה על ידי צמנטום). האמייל מגן על שכבות השן מפני פגיעות ובלאי. האמייל נחשב לרקמה הדחוסה ביותר בגוף, אך יכולה להיפגע עקב חשיפה ממושכת לחומצות המיוצרות בפה בזמן האכילה.

דנטין – נקרא גם שינן, הוא רקמה מסויידת והמרכיב המרכזי בשיניים ביחד עם האמייל ומוך השן. הדנטין מכוסה בדרך כלל על ידי האמייל ומקיף את כלל מוך השן. מראהו צהוב והוא משפיע רבות על צבע השן עקב השקיפות של שכבת האמייל.

מוך השן – הרקמה הפנימית ביותר בשן. מדובר ברקמה חיה המורכבת ממגוון תאים כגון תאי עצב וכלי דם.

המנגנון בו מתפתחת הרגישות קשורה לשחיקת השיניים וחשיפת ציפוי האמייל של השן והחלק הפנימי (הדנטין). כאשר נוצרת פגיעה או אובדן של אמייל או צמנטום, נחשפת שכבת הדנטין. הדנטין המורכב מצינוריות חלולות מעביר למוך השן את תחושות הקור, החום והחומצות. כך נוצרות שיניים רגישות.

רגישות לקור מתבטאת בהופעת כאב בכל פעם שהשיניים נוגעות בקור למשל בשתיית משקה קר. הכאב בדרך כלל חזק מאוד ויכול לקרות כתוצאה ממחלת עששת בשיניים, סתימה שהתרופפה, שן שבורה, מחסור בשכבת האמייל או לאחר טיפול אצל שיננית.

רגישות לחום תופיע בעת חשיפה לשתיה חמה או מזון חם. הכאב משתנה בעוצמתו מאדם לאדם. הסיבה לרגישות לחום קורה בדרך כלל בגלל פגיעה של שכבת מוך השן (האזור המכיל את העצבים וכלי הדם) בנוסף לסיבות המובילות לרגישות לקור.

הסיבות לשחיקת השן וחשיפת האמייל

חריקת שיניים – בדרך כלל מדובר בהתנהגות לא מודעת. חריקת שיניים יכולה לגרום לשברים, שחיקת שכבת האמייל של השן ובסופו של דבר להוביל לריקבון השן. שחיקה יכולה גם להיגרם משימוש בשיניים לפתיחת בקבוקים ושקיות. כאשר אתם מבצעים את הפעולות הללו, אתם עלולים להחליש את השיניים, לשבור אותן ולחשוף את ציפוי האמייל של השן ולהעלות את הרגישות לחום וקור.

לעיסת מוצקים – לעיסה של מוצקים כגון קרח, יכולה לשחוק ולשבור את השיניים. יתרה מכך, גריסת הקרח עלולה לגרות את הרקמה הרכה בתוך השן ולחשוף אותה לקור וחום, ובכך לגרום לאי נעימות או לכאבים אמיתיים.

צחצוח יתר של השיניים – אמייל השן מגן על שכבות חומר השן מפני פגיעות ובלאי. האמייל עלול להינזק כתוצאה מחשיפה ממושכת לחומצות המיוצרות בפה בזמן האכילה. צחצוח שיניים מיד לאחר הארוחה או בתנועות גסות מדי פוגע באמייל ויגרום לרגישות לקור וחום.

העדר בדיקות תקופתיות – בשיניים שלא נבדקות ומטופלות באופן שגרתי, נוצרת שכבת אבנית ורובד חיידקים על פני מרכז השן ובעומק החניכיים. החיידקים מפרקים פחמימות, מייצרים חומצות וגורמים לעששת.

רגישות לקור בשיניים

רגישות בשיניים יכולה להצביע על מספר בעיות הכוללות:

• טיפולי שיניים (סתימות, כתרים וכדומה) לקויים, שחוקים או שבורים .
  • מחלת העששת (״חור בשן״).
  • מחלת חניכיים הגורמת לחשיפת שורשי השיניים.
  • שחיקת וכרסום האמייל.
  • רגישות לאחר השתלת שיניים.

כיצד ניתן להמנע מרגישות לחום וקור

קיימות מספר דרכים להמנע מרגישות לחום וקור. אחת מהן היא שמירה על הגיינת הפה והלסת על ידי צחצוח שיניים פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי. הדרכה לצחצוח נכון ושמירה על השיניים, הלסת וחלל הפה ניתן לקבל מרופא השיניים והשיננית.

בנוסף, חשוב להגיע לבדיקות תקופתיות של חלל הפה והשיניים, בכדי לוודא את בריאותן ולגלות מחלות מתפתחות או קיימות ולטפל בהן כראוי. חשוב בנוסף לבצע ניקוי שיניים על ידי שיננית פעמיים בשנה.

במידה ומתפתחת רגישות בשיניים, יש להגיע לרופא השיניים לצורך בדיקה. אסור להתעלם ולפתור את הסימפטומים הללו בבעיה נקודתית. גילוי מוקדם של המצבים הגורמים לרגישויות הללו יכול למנוע התדרדרות למצבים קיצוניים יותר.

כיצד ניתן לטפל ברגישות לחום וקור

הטיפול ברגישות לחום וקור תלוי כמובן בסיבה. כאשר תגשו לרופא השיניים עקב רגישות לחום או לקור הוא יבדוק את השיניים ויציע את הטיפול הרצוי בהתאם לממצאים:

ג'ל פלואוריד – הנחת פלואוריד על השיניים מחזק את האמייל, עוזר ליצירת שכבת הגנה ומוריד רגישות. טיפול זה מבוצע בדרך כלל על ידי שיננית, אך גם על ידי רופא השיניים במידת הצורך. הנחת פלואוריד יעילה גם במקרים של שיניים רגישות לאחר הלבנת שיניים.

משחות שיניים – קיים מגוון של משחות שיניים היכולות להקטין את הרגישות בשיניים. חלקן דורשות צחצוח יומי ובחלקן ניתן להשתמש פעם בשבוע. לרוב לאחר מספר ימים או שבועות של שימוש, הרגישות פוחתת או נעלמת כליל. המשחה עובדת על ידי חסימת הולכת הגירוי לעצב השן על ידי מרכיבי המשחה. גם טיפול זה מתאים במקרים של רגישות לאחר הלבנת שיניים.

פגמים בשיניים – כתלות בפגם, הטיפול יכול להיות: סתימה, שחזור קומפוזיט, ציפוי חרסינה, כתר חרסינה מלא או חלקי ואיטום חריצים. כל הטיפולים הללו מתקנים פגמים בשיניים ומטפלים בסיבה לרגישות.

השתלת חניכיים – תתבצע כאשר הרגישות נובעת מנסיגת חניכיים וחשיפת שורש השן לסביבת חלל הפה.

טיפול שורש – מתבצע כאשר הטיפולים המתוארים לא הועילו ועדיין קיימת רגישות משמעותית. ייתכן כי רופא השיניים ימליץ על סילוק עצב השן על מנת לפתור את בעיית הרגישות. זהו הפתרון האחרון לפני עקירת השן.

עקירת שן – יתבצע במקרים הבאים: אבדן חמור של העצם המאחזת, שבר או סדק בשורש השן, עששת עמוקה מאוד, ותהליך דלקתי בעצם.

לסיכום

לסיכום, בכדי לטפל ברגישות לחום וקור בשיניים צריך להבין מה הבעיה שגורמת לכך ובשביל זאת צריך להגיע לבדיקה על ידי רופא שיניים אשר יוכל לאבחן את הבעיה המרכזית ולהציע ואף לתת את הטיפול המתאים לבעיה.

במרפאת השיניים של ד״ר קדמאני תוכלו למצוא צוות רופאים מקצועי אשר יוכל לאבחן את הבעיה המדויקת ולתת את הטיפול הראוי.

אל תהססו לפנות אלינו בכל מקרה של שיניים רגישות לצורך בדיקה, אבחון וטיפול מהירים.

צרו קשר היום לצורך התאמת הטיפול המתאים לכם.

יצירת קשר

לשאלות ותיאום טיפולים השאירו פרטים