כאבים אינם חוויה נעימה, אך קיים סוג כאב הנחשב בעיני רבים לאכזרי ביותר. מדובר כמובן בכאב השיניים.

כאשר השיניים כואבות, נדמה שפתאום הכל כואב, האוזניים, הגרון, הראש וכו׳, ואף שמדובר על כאב שמקורו באיבר קטן יחסית, הוא נחשב לחזקים שבכאבים, ועלול להפוך לכאב משתק המשפיע על התפקוד היומיומי.

קיימות מספר סיבות לכאבי שיניים כמו גם מספר טיפולים התלויים בסיבת הכאב.

מהם הגורמים לכאב שיניים

כאמור כאבי שיניים יכולים להיגרם ממגוון סיבות, אך ניתן לחלק אותן לשניים עיקריים:
  1. כאבים המצריכים פגישה עם רופא השיניים. אלו הם כאבים שכיחים שכל אדם יחווה בצורה ובעוצמות שונות במהלך חייו.
  2. כאבים הנגרמים בעקבות טיפול במרפאת שיניים.

כאבים המצריכים בדיקת רופא שיניים כוללים:

• עששת (״חור בשן״).
  • דלקת בשן.
  • דלקת חניכיים.
  • טראומה לשן וכתוצאה מכך סדק או שבר.
  • סתימה שנשרה.
  • זיהום שהתפתח בין השיניים.
  • שורש חשוף.
  • נמק בשורש השן.

כאבים מסוג זה מחייבים לרוב טיפול של רופא שיניים. לעיתים באופן מיידי. הם נגרמים לרוב בשל הזנחה או טיפול לקוי בשיניים, ולעיתים כתוצאה מגורמים תורשתיים. פניה לרופא שיניים תבטיח לרוב את זיהוי הבעיה וטיפול זריז.

כאבים הנגרמים כתוצאה מטיפול שיניים כוללים:

• עקירת שן רגילה.
  • עקירת שן בינה.
  • טיפול שורש.
  • השתלות שיניים.

כאב זה, שנגרם מהטיפול עצמו, הוא לרוב קצר טווח וחולף כעבור מספר ימים. הסיבה להופעת הכאבים היא לרוב הטראומה הנגרמת לשן, לחניכיים או ללסת או לשלושת המבנים הללו ביחד. גם כאבים אילו יכולים להיות חזקים ביותר, אך לרוב קצרי מועד וניתן לטפל בהם במשככי כאבים. למשל כאבים המופיעים לאחר עקירה או טיפול שורש יכולים להיות חזקים במיוחד, אפילו יותר מהכאבים שלפני הטיפול, ויכולים לגרום סבל רב למטופל עד אשר הם חולפים.

קיימים כאבי שיניים נוספים אשר אינם נכללים בנסיבות המתוארות וכוללים:
  • צמיחת שן בינה – שיניים אילו צומחות מאוחר יחסית לשאר השיניים. פעמים רבות צמיחתן גורמת לכאבים חזקים. בעבר הנטייה היתה לעקור אותן, אך כיום קיימות הנחיות אשר אומרות שאין צורך בכריתה כל עוד אין בעיות.
  • הקרנה של כאב לשיניים – כאב שיניים יכול להיות תסמין של מחלת לב כגון, תעוקת חזה או אוטם בשריר הלב (״התקף לב״).  כאשר הכאב מלווה בקשיי נשימה או הזעה יש לפנות באופן בהול לרופא.

הטיפול בכאבים

הטיפול בכאבי שיניים תלוי בסיבה וקיימות מספר דרכים להתמודד עם כאב שיניים.

טיפול בכאב הנגרם בעקבות טיפול שיניים

יש לזכור כי שיא הכאב לאחר טיפול יגיע רק לאחר שהשפעת ההרדמה הכללית תתפוגג לחלוטין. כאבי שיניים לאחר טיפולים חולפים לרוב עם הזמן, וכל עוד הפצע לא החלים לחלוטין, הכאבים יימשכו בעוצמות שונות. לרוב ניתן להתגבר על הכאב בעזרת תרופות לשיכוך כאבים. קיימים מספר סוגים של תרופות נגד כאבים והן מתחלקות בכלליות לכאלו המקלות על הכאב בלבד וכאלו שמקלות על הכאב ומטפלות בדלקת. תרופות נגד כאב הן למשל אקמול ואופטלגין. תרופות נוגדות דלקת נקראות גם NSAIDs (תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים). בתרופות אלו נכללות אדוויל, נורופן וכדומה.

אפשר לנסות להיות גיבורים ולהתמודד עם הכאב ללא עזרת תרופות. קיימות מספר דרכים בהם ניתן לנסות להקל על הכאב ללא תרופות.

• תרופות סבתא – תרופות מרכיבים ביתיים אשר נועדו להקל על כאבי שיניים. בין תרופות אילו ניתן למצוא קוניאק, ערק, מרק סיני ועוד.
  • דיקור סיני – מטפלים שונים טוענים כי דיקור בנקודות מסוימות בגוף עדוי להפיג כאבי שיניים טורדניים. לעיתים זו יכולה להיות אופציה יעילה לשיכוך כאב.
  • משחות מאלחשות – קיימות מספר משחות מאלחשות (מרגישות כאב), אותן ניתן למרוח על המקום כאב ולקבל הקלה זמנית.

תמיד כדאי לפעול על פי הנחיות הרופא והמלצותיו. במידה והכאבים לא חולפים כעבור מספר ימים, יש לשוב לרופא המנתח לבדיקה.

כאבים שאינם נגרמים כתוצאה מטיפול שיניים

כאבי שיניים שלא כתוצאה מטיפול שיניים אשר אינם חולפים כעבור מספר ימים מחייבים בדיקת רופא שיניים. עד ההגעה לרופא ישנם מספר פעולות שניתן לעשות בכדי לנסות להרגיע את הכאב:

• קומפרסים קרים – עשויים לסייע בהקלה על הכאבים, בעיקר כאשר הכאב נגרם כתוצאה מחבלה או חניכיים נפוחים. הניחו שקיות קפואות או עם קרח בצמוד לחלק החיצוני של הלחיים מעל השן הכואבות למשך מספר דקות. הקור מכווץ את כלי הדם באזור ומאט את זרימת הדם. עקב כך הנפיחות יורדת והכאב פוחת.
  • מי מלח – שטיפת הפה עם מי מלח חמימים מסייעת בניקוי וחיטוי של הפה ממזהמים ושאריות מזון אשר עלולות לגרום לזיהום. בנוסף, מי מלח מסייעים בהפחתת נפיחות באזור הכואב ומאיצים את תהליך הריפוי.
  • שום – מריחת שום על השן הפגועה או הכואבת מספקת הקלה בכאב ומטפלת בדלקת. השום מכיל אליסטין שהוא חומר אנטי-חיידקי עוצמתי. ניתן להכין תערובת של שן שום טריה כתושה ומלח אותה ניתן למרוח על השן הכואבת.
  • תה עם נענע – לנענע מספר תכונות היכולות לסייע להרגעת הכאב. מנתול, החומר הפעיל, הוא בעל תכונות אנטי-חיידקיות. ניתן להשרות עלי מנטה בכוס תה מים רותחים במשך 20 דקות ולאחר שהמים מתקררים יש לגרגר אותה בפה. שיטה נוספת היא לקחת תיון של תה נענע ולהניח על השן הכואבת.
  • טימין – המרכיב העיקרי בטימין נקרא טימול והוא בעל יכולת חיטוי ותכונות אנטי פטרייתיות. ניתן לבצע שטיפה של הפה באמצעות טיפה אחת של שמן טימין מהולה בכוס מים. ניתן גם לפזר שמן טימין על צמר גפן ולהניח על השן הכואבת.
  • ג'ל אלוורה – משמש להרגעת חניכיים כואבות. בנוסף, לאלוורה תכונות אנטי-בקטריאליות, והיא יכולה לסייע בהשמדת חיידקים היכולים לגרום לעששת. להקלה יש למרוח מעט ג׳ל על האזור הכואב ולעסות בעדינות.
  • מי חמצן – בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות, עוזר במיוחד אם הכאב נגרם בגלל זיהום. חשוב לדעת כי בליעת מי חמצן מסוכנת ועל כן יש לנהוג במשנה זהירות במהלך השימוש במהלך השימוש. יש למהול מי חמצן בריכוז של 3% בכמות שווה של מים ולגרגר. לאחר מכן יש לירוק את הנוזל ולשטוף היטב את חלל הפה. לא מומלץ לשימוש בילדים.
  • לעיסת ציפורן – לציפורן תכונות אנטי דלקתיות ואנטי-חיידקיות אשר מסייעות להרגעות הדלקת והזיהום. לשימוש ניתן להשתמש בשמן ציפורן ישירות על השן. ניתן גם ללעוס בעדינות ציפורן שלם בכדי לשחרר את השמן המצוי בו ולהצמידו לשן למשך כ-30 דקות.

זכרו, התרופות הביתיות נועדו לספק הקלה זמנית בכאב וחשוב לפנות לרופא השיניים לצורך בדיקה מעמיקה במידה והכאב אינו חולף. כאב שיניים יכול להעיד על מחלות חמורות כמו מחלות חניכיים או מוגלה בשן. מניעה הדרך הטובה ביותר למניעת כאבי שיניים היא שמירה על היגיינת הפה. מומלץ לשמור על מספר כללים לצורך מניעה. כמובן שקיימים מקרים כגון טראומה לשן שלא תמיד ניתן למנוע, אך חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום במשך מספר דקות לפחות, להשתמש בחוט דנטלי לאחר האכילה וצחצוח השיניים, ולהמנע מעישון אשר עלול להחריף את בעיות השיניים. במידה וקיימת בעיה ידועה, הקפידו על טיפולים בזמן. כמו כן מומלץ להקפיד על בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים והשיננית.

במידה ואתם חווים כאב שיניים שאינו חולף פנו עוד היום למרפאת השיניים של ד״ר קדמאני לצורך אבחון וטיפול מהירים.