טיפול שורש (Root Canal) הוא טיפול נפוץ ברפואת השיניים. מטרת הטיפול היא לתקן שן פגועה עקב הרס הדרגתי של שכבות השן – הזגוגית (אמייל, שכבת הציפוי החלקה המצפה את השן), הדנטין (שינן, מכוסה על ידי הזגוגית ומקיף את מוך השן) ומוך השן (הרקמה הפנימית ביותר, מורכבת ממגוון תרים כגון תאי עצב, כלי דם, תאי גזע וכו׳).

לרוב הרס השן נגרם על ידי ריבוי עששת. כאשר עששת חודרת את רקמות השן החיצוניות ומגיעה למוך השן, הדרך היחידה לטפל בה לפני שתהיה דלקת ופגיעה קבועה ברקמת העצם היא על ידי טיפול שורש (הטיפול החלופי לטיפול שורש הוא עקירת השן).

טיפול שורש מתבצע על ידי רופא שיניים כללי או רופא שיניים שעבר התמחות בטיפולי שורש (אנדודונטיה).

הגורמים לטיפול שורש

לכל אחת מהשיניים בפה יש שורשים המצויים בתוך עצם הלסת, לצורך עיגון השן למקומה. בכותרת השן (החלק החיצוני של השן) קיים חלל המכיל תעלות שמובילות אל שורשי השן. תעלות אילו מכילות את מוך השן, כאשר קיימת פגיעה במוך השן שאיננה ניתנת לריפוי יש צורך בטיפול שורש.

פגיעה במוך השן יכולה להיווצר מהסיבות הבאות:

• עששת חמורה.
  • חבלה, טראומה או שבר בשן.
  • דלקת ברקמת המוך.
  • נסיגת חניכיים.
  • סתימות ישנות שהתבלו.
  • נמק ברקמת המוך.
  • פגיעה בשן כתוצאה מהכנה לטיפולי שיניים אחרים למדל טיפולים אורתודונטיים (יישור שיניים), סתימות או כתרי שן.

בנוסף, ניתן להיעזר בטיפול שורש כטיפול מקדים למניעת בעיות צפויות.

אבחון מצבים הדורשים טיפול שורש

אבחון מצבים המצריכים טיפול שורש מתבצע על סמך מספר נתונים כגון צילומי שיניים, מידע שניתן מהמטופל אודות סוג, מיקום וחומרת הכאב, ובדיקת הפה על ידי רופא השיניים.

תסמינים המחשידים לצורך בטיפול שורש כוללים כאבים ספונטניים ונקודתיים אשר אינם נובעים מגירויים חיצוניים כמו אכילת או שתיית חומרים קרים ומתוקים, חשיפת השיניים לקור או חום קיצוני או ניקיון השיניים. בנוסף, כאבי שיניים המקרינים לכיוון הראש, האוזן, העין או הלסת חשודים למצבים המצריכים טיפול שיניים.

מטופלים רבים הזקוקים לטיפול שורש מדווחים על תחושה של ״דופק״ בשן, תחושה שהשן מצויה במיקום גבוה מהרגיל או תזוזה של השן.

במקרים כאלו ייתכן שיוחלט על טיפול שורש, גם אם הפגיעה או המחלה אינם נראים לעין או שאין עדות למחלה בצילומי הרנטגן.

הכנה לטיפול שורש ומהלך הטיפול

טיפול שורש הוא תהליך הכולל מספר שלבים.

לפני הטיפול, רופא השיניים יבצע הערכת מצב של השן וסביבתה, תוך בחינת האורך והרוחב של כל תעלות השורש. השלב הטרום טיפולי נעשה בעזרת צילומי רנטגן ומכשירים יחודיים המוחדרים לשן.

הטיפול עצמו כולל שלושה שלבים:

1. סילוק רקמת מזוהמות – בשלב זה מתבצע סילוק של רקמת המוך ושאר הרקמות הרכות המודלקות והמזוהמות הנמצאות בתעלות השורש. ניקוי השן מתבצע באמצעות מחטים חדרות, זעירות ועדינות.
  2. הרחבת התעלות – בשלב זה מוחדרים מחטים קטנות וגמישות המשמשות להרחבת התעלה, הנקראות פוצרים. הפוצרים מאפשרים ניקוי וחיטוי יסודי לאורכן ולרוחבן של התעלות תוך סילוק רקמות נגועות, מודלקות ומזוהמות. לעיתים יש צורך בחדרת תרופות את תעלות השורש והרקמות הרכות.
  3. סתימת תעלת השורש – בשלב זה מתבצעת סתימה הרמטית, חזקה ומלאה לכל אורך ורוחב תעלת השורש. הסתימה עצמה עשויה לרוב משרף מעורב בתחמוצת אבץ בצורת פינים דקים, בנוסף למשחת הדבקה וחומרים נוגדי דלקות וזיהומים.

טיפול השורש המודרני נעשה באופן שגרתי תחת הרדמה מקומית חזקה וכמעט שאינו כרוך בכאבים. מקרים בהם הטיפול יכול להכאיב הוא כאשר מדובר בשן מזוהמת שלא טופלה זמן רב והתפתחה בה דלקת חריפה ואף נמק. במקרים כאלו ההרדמה עשויה להיות לא יעילה באופן מוחלט. לעיתים ניתן לבצע טיפול שורש ללא הרדמה כלל, וזאת במידה והשן איבדה את החיות שלה בגלל הרס של העצבים והעדר תחושה.

ההליך עצמו אורך בממוצע כחצי שעה עד שעה. מספר הטיפולים תלוי בשיקוליו המקצועיים של רופא השיניים, כאשר לרוב מדובר במספר פגישות וזאת לצורך מתן זמן לריפוי והרגעת האזור.

ברוב המקרים, בפעם הראשונה רופא השיניים יתמקד בניקוי גורמי הזיהום והעששת תוך סילוק רקמת המוך, טיהור תעלות השורש וביצוע סתימה זמנית. בפעמים הבאות תתבצע בדיקה של מצב השן, הסרת הסתימה הזמנית והתקנה סתימה קבועה.

לרוב, זמן ההחלמה מטיפול שורש קצר מאוד.

מטופלים בריאים לרוב אינם זקוקים בכנות מיוחדות לפני הטיפול.

מטופלים בעלי סיכון מוגבר לפתח דלקת של מסתמי הלב (אנדוקרדיטיס), למשל בעלי מסתמים מלאכותיים וכדומה, צריכים ליידע את רופאי השינים על מנת לקבל מנת אנטיביוטיקה לפני ביצוע טיפול השורש.

מטופלים בעל היסטוריה רפואית של בעיות בקרישת הדם או יתבקשו לבצע בדיקות דם לתפקודי קרישה לפני הטיפול, מאחר והם נמצאים בסיכון לדימום במהלך הניתוח. מטופלים הנוטלים מדללי דם יתבקשו להפסיקם טרם הטיפול.

לאחר הטיפול אין צורך להישאר בהשגחה. יש להמנע מאכילה ושתייה במשך שעתיים, עד אשר השפעת ההרדמה המקומית חולפת.

על מנת להשיג תוצאות מיטביות לאחר הטיפול, יש לשמור על היגיינת פה קפדנית, הכוללת צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי ואביזרי ניקוי מיוחדים שרופא השיניים ימליץ עליהם.

לעיתים יש צורך בשיקום השן לאחר טיפול שורש וזאת על ידי הנחה של מבנה המן על השן מפני עששת (לעיתים על ידי כתר), וזאת על מנת למנוע שבירה של השן או זיהום חוזר, היכולים לגרום לאובדן השן.

במידה וישנה עליית חום, כאבים חזקים, דימום שלא פוסק או הפרשה מקומית מהפה יש לפנות לרופא המנתח. לפעמים יהיה צורך ליטול אנטיביוטיקה לאחר הטיפול במיוחד במידה וקיימת דלקת או זיהום מקומי.

סיבוכים לאחר הטיפול

ניתן לחלק את הסיבוכים לשניים: סיבוכים כלליים וסיבוכים ספציפיים.

סיבוכים כלליים בטיפול שורש

• זיהום – לרוב מדובר בזיהום שטחי אשר מטופל באופן מקומי. לעיתים נדירות עלול להתפתח זיהום משמעותי יותר שעלול לחדור לזרם הדם (מצב המכונה ספסיס), למסתמי הלב (אנדוקרדיטיס או דלקת של מסתמי הלב). מצב זה מצריך לעיתים נדירות פתיחה מחדש של האזור לסילוק הפסולת החיידקית.
  • דימום – לרוב באיזור הטיפול כתוצאה מטראומה מקומית לרקמה. דימום יכול להתרחש מיד לאחר טיפול שורש, 24 שעות לאחריו ובאופן נדיר לאחר שבועות ואף חודשים. הדימום קורה כאשר כלי דם קטן בחניכיים נפתח ומדמם. במקרים בהם הדימום רב יש צורך בניקוז, אך מדובר על מקרים נדירים.
  • סיכוני הרדמה – מדובר בעיקר על תופעות הקשורות לרגישות יתר לתרופות ההרדמה (תגובה אלרגית). לעיתים נדירות יותר התגובה תהיה חריפה ותגרום לירידת לחץ דם חריפה, מצב המכונה שוק אנפילקטי.
  • כאבים – עשויים להיות כאבים באזור הטיפול, בייחוד ביממה הראשונה. ניתן להשתמש במשככי כאבים על פי צורך או על פי הוראות רופא השיניים.
  • נפיחות – האזור עלול להיות נפוח מספר ימים לאחר הטיפול. לרוב חולף מעצמו.

סיבוכים ספציפיים לטיפול שורש

• פגיעה עצבית בתעלת העצב – פגיעה שעלולה לגרום לאובדן חלקי או מלא של חוש הטעם (נדיר).
  • רגישות לחום או קור בחלל הפה – נגרם עקב חשיפת שורש השן. לרוב מצב זמני שחולף.

במידה ואתם מרגישים כאבים בשן או בחלל הפה, רגישות לחום או לקור, כאבים בזמן לעיסת מזון, כאבים בחניכיים או כאבים המופיעים במהלך הלילה, פנו עוד היום למרפאת ד״ר קדמאני לצורך בדיקה יסודית או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.