חריקת שיניים או ברוקסיזם (Bruxism) היא תופעה המתארת פעילות שרירים בלתי רצונית של מערכת הלעיסה הגורמת לסגירה חזקה של הלסתות (של עד פי 14 מהסגירה התקינה) וחיכוך בין השיניים העליונות והתחתונות. חיכוך זה גורם להסרה איטית והדרגתית של האמייל המכסה את השן.

על פי הסטטיסטיקה כ-85% מהאוכלוסייה הכללית סובלת מרמות שונות של חריקת שיניים. זאת אומרת שברמה זו או אחרת כמעט כולנו חורקים שיניים או מהדקים לסתות, לרוב מבלי שנהיה מודעים לכך. סימנים היכולים להעיד כי אדם מהדק את שיניו כוללים נשיכת עפרונות, כסיסת ציפורניים ונשיכה באזור הפנימי של הלחי.

אצל חלקנו מדובר בבעיה קלה בלבד, ללא תופעות לוואי ואין צורך בטיפול. לעומת זאת, חלקינו סובלים מחריקת שיניים והשלכותיה הרפואיות והמנטליות.

חריקת שיניים מחולקת לשתי קטגוריות:

1. חריקת שיניים לילית – מתרחשת במהלך השינה ונחשבת להפרעת השינה השלישית הנפוצה ביותר. התקף חריקת שיניים לילי יכול להימשך כ-10-15 שניות, אך כאמור עוצמת ההידוק היא כל כך גבוה והיא שיוצרת מירב ההשלכות הבריאותיות ויכולה להתרחש מספר פעמים בלילה. חריקת שיניים יכולה להופיע עם הפרעות שיניים אחרות.
  2. חריקת שיניים במצב ערות – מצב המתבטא בנעילה חזקה והידוק הלסות בזמן מתח, התרגשות או כל מצב רגשי אחר. ממצב זה סובלות יותר נשים.

ילדים חורקים שיניים יותר ממבוגרים. התופעה נעלמת לרוב עם הגיל. מבוגרים נוטים לסבול מחריקת שיניים לטווח ארוך יותר.

ההשלכות של חריקת שיניים

ההשלכות הבריאותיות של חריקת שיניים כוללות:

• נזק מצטבר לשיניים, ללסת ולשרירי הפנים:
    • שיניים – מושפעות באופן ישיר ואפילו אנשים בעלי שיניים בריאות וחניכיים תקינות יכולים לפתח שיניים רגישות. כאשר השחיקה מוגזמת יכולים להתפתח סדקי מאמץ בשיניים ושבירה של סתימות וכתרים.
    • לסת – חריקת שיניים גורמת לשחיקה של הסחוס של מפרק הלסת. הסחוס משמש כבולם זעזועים ועם שחיקתו עצם המפרק נמצאת בסכנה ומתפתחים כאבי מפרקים, וכאבים עזים בלסת. בנוסף, יתכנו, פריקה או ״קליקים״ של הלסת התחתונה ועומס על שרירי הפנים והצוואר.
    • שרירים – הידוק השרירים גורם למתח על השרירים ועלול לגרום לכאבי ראש, מיגרנות ורגישות באזור הפנים ומפרק הלסת.
  • הפרעה לשינה. השינה הופכת ללא אפקטיבית ועלולה לגרום לעייפות, קשיי ריכוז, קושי בביצוע מטלות, עצבנות, חוסר אנרגיה, שינויים במצב הרוח והחלשות מערכת החיסון.

הסיבות לחריקת שיניים

הסיבות לחריקת שיניים אינן מובנות לגמרי.

מחקרים רבים תומכים בטענה שחריקת שיניים אצל מבוגרים קשורה למצבי מתח, חרדה, עצבנות או תסכול. מצבים תחרותיים או היפראקטיביות יכולים להחריף את הבעיה.

בעיות שיניים מסוימות יכולות אף הן לגרום לחריקת שיניים. מדובר במצבים כגון שיניים עודפות או רופפות, או סגירה לא ישרה של סט השיניים.

חריקת שיניים אצל ילדים יכולה להיגרם בשל צמיחה והתפתחות של שיניים ולסתות ובדרך כלל חולפת עצמאית בגיל ההתבגרות (בסביבות גיל 13).

זיהוי שחיקת שיניים

קיימים מספר סימנים שבעזרתם ניתן לזהות הידוק וחריקת שיניים. סימנים אילו כוללים שיניים שטוחות, העדר שכבת אמייל (השכבה המצפה את השן), רגישות מוגברת של השיניים אשר נגרמת עקב חשיפה של שכבת השן הפנימית, כאבים במפרק הלסת, רעשים (״קליקים״) ממפרק הלסת וסימני נשיכה בחלק הפנימי של הלחי.

אבחון של חריקת שיניים ושחיקתן מתבצע אצל רופא השיניים בעת ביצוע בדיקה שגרתית. הרופא יבחן האם קיימים סממנים המעידים על חריקת שיניים. במידה וקיימים סממנים כאלו, רופא השיניים יבצע מעקב אחר מצב השיניים במהלך תקופה מסוימת, ובמידה ונצפית החמרה במצב השיניים מחליטים על טיפול.

דרכי טיפול בחריקת שיניים

ניתן לחלק את הטיפול בחריקת שיניים לטיפול סימפטומטי וטיפול בבעיה עצמה.

טיפול סימפטומטי:

• טיפול התנהגותי – מבוצע על ידי שינוי התנהגותי ולימוד מחדש של החזקת הלסתות. המטופל לומד כיצד להניח את הלשון, השיניים והשפתיים כהלכה וכיצד להפוך עירני לבעיה. מנח תקין הוא למשל הצמדת הלשון לחך העליון, כאשר השיניים אינן נוגעות אחת בשניה והשפתיים סגורות. ברוב הפעמים עצם הגברת המודעות לבעיה ממתנת את הלחץ ומונעת החמרה של המצב. בנוסף קיימים תרגילים לחריקת שיניים אשר נועדו לעזור בריסון סגירת הלסת או שחיקת השיניים. מטרת התרגילים היא הרגעת הלסת.
  • סד לילה – מתקן פלסטי בצורת פרסה המותאם אישית ומטרתו לשמור על מרווח של 2 מ״מ בין הלסתות הדרוש למנוחת שרירי הלעיסה והמפרקים. סד הלילה מונע את נעילת הלסת וסופג את הלחצים המופעלים על השיניים.
  • ביופידבק – בטיפול זה, חיישנים חשמליים, מחוברים לאזורים הרלוונטיים, במקרה זה אזור הלסת. דרך החיישנים נשלח משוב אשר עשוי לעזור להשיג שליטה מודעת יותר על הגוף. טיפול זה ידוע ביעילותו ויכול להיות מרגיע עבור חלק מהמטופל בהפחתת הלחץ.
  • טיפול תרופתי – ייתכן ורופא השיניים ירשום משככי כאבים להרגעת הכאב. במידה ומשככי הכאבים ושאר התרגילים לא עוזרים הרופא ינסה טיפול בתרופות להרפיית שרירים.
  • הימנעות ממזונות המכילים קפאין ואלכוהול. כמו גם מומלץ להמנע מלעיסת מסטיקים מאחר ותנועות הלעיסה מעודדות את ההרגל של סגירת הלסת ושחיקת השיניים.
  • הזרקת בוטוקס לשרירי הלעיסה – הזרקת הבוטוקס מרפה את שריר הלעיסה האחראי להנעת הלסת מעלה ומטה, מונעת שחיקת שיניים ומביאה להקלה משמעותית בכאב.

טיפול בבעיה:

• טיפולי שיניים – במידה ומדובר בבעיות שיניים הגורמות לבעיית החריקה, יש לטפל בשיניים עצמן. יש להיוועץ עם רופא שיניים לצורך אבחון וטיפול בהתאם.
  • טיפול נפשי – חשוב להיות כנים עם עצמכם בנוגע למצבכם הנפשי והרגשי. על פי האגודה האמריקאית לחריקת שיניים, לחץ נפשי הוא הסיבה העיקרית (70% מהמקרים) לחריקת שיניים. רופא השיניים יכול לתת סד לפה, אך הוא אינו יכול לרפא את הלחץ הנפשי. כאשר הסיבה לחריקת השיניים משוייכת ללחץ או סטרס, מומלץ לבצע טיפול ביופידבק כמו גם טיפולים אחרים להקלת התסמינים כגון יוגה או מדיטציה או כל דבר אשר עשוי להפחית מהלחץ. במידה וחריקת השיניים משוייכת לחרדה או דיכאון הטיפול דורש פניה לפסיכולוג או פסיכיאטר לצורך טיפול.
  • ניתן לנסות למנוע את התופעה או להקל עליה גם על ידי עזרים טבעיים כגון הנחת רטייה חמה על אזור מפרק הלסת, עיסוי המפרק עם שמן לבנדר אשר עשוי להקל על האזור, שתיית תה קמומיל וכדומה.

לסיכום

חריקת שיניים היא בעיה שאין להתעלם ממנה או להקל ראש בחשיבותה. במידה ואתם חושדים שאתם סובלים מבעיה זו, יש לפנות לבדיקה אצל רופא השיניים.

הזנחה או התעלמות מהבעיה יכולה להפוך שיניים יפות ובריאות לשיניים רגישות, וכאבים בלסת המלווים בכאבי ראש.

ניתן לבצע בדיקה ומעקב במרפאה של ד״ר קדמאני. במידה ובעייה החריקה נובעת מבעיה בשיניים עצמן, ניתן יהיה לטפל בה ולפתור את בעיה חריקת השיניים. במידה וחריקת השיניים נובעת מבעיות אחרות, תבוצע הפניה לגורמים הרלוונטים.

פנו עוד היום לצורך קביעת תור לטיפול אצל מרפאת השיניים של ד"ר קדמאני בירושלים.