אפטה (או אפתה, Aphtha) היא פצע פתוח (כיב) קטן ומכאיב בחלל הפה. האפטות ידועות גם בשמות עממיים אחרים כגון פצעי ויטמינים או פצעים לבנים בפה.

הרקע להופעת האפטה אינו ברור לחלוטין, אך ככל הנראה קיימת נטייה גנטית: כ-10% מתושבי מדינת ישראל סובלים מאפטות מדי פעם, לעומת כ-40% מתושבי יפן. הגיל הנפוץ להתפתחות אפטות הוא בגילאי 20-40.

אפטות אינן מדבקות ובדרך כלל לפני הופעתן האדם חש מעין דגדוג או עקצוץ במקום בו היא תופיע. אפטה מתפתחת תוך מספר ימים ונעלמת מעצמה בדרך כלל בין שבעה עד עשרה ימים ללא השארת צלקת. קוטר האפטה הוא בין מספר מילימטרים לסנטימטר אחד (קיימת גם סוג של אפטה גדולה במיוחד, מעל 1 ס״מ, המכונה אפטה מז'ורית). צבעה הוא הוא לבן-ורדרד-צהבהב וצורתה לרוב אליפטית.

האפטה גורמת לכאב רב במגע עם הלשון והשיניים, מקשה על אכילה, שתיה ודיבור. לפעמים היא גורמת לנפיחות של קשריות הלימפה בלסת, אשר יכול להטעות ולחשוב שמדובר בכאב שיניים. הכאב מחריף במגע עם מלח בישול וחומרים חומציים.

סוגי אפטות ומיקומן

אפטות יכולות להופיע במיקומים שונים בחלל הפה וניתן לחלק אותן למספר סוגים:

• אפטות בלשון – פצעים המופיעים על פני הלשון או בחלקה התחתון. הלשון היא שריר שנע כל הזמן, ויש לה תפקיד חשוב בשתייה, אכילה ובליעת רוק, ועל כן אפטות בלשון עשויות להיות כואבות מאוד. המיקום על הלשון יותר גירוי ולעיתים צורך לחכך את האפטות בשיניים בכדי להקל על הכאב.
  • אפטות בגרון – אפטות נוטות להופיע על הרקמות הרכות של הפה, יש הסובלים מאפטות על השקדים בגרון. אפטות אלו מקשות על בליעת רוק ומזון.
  • אפטות בשפתיים – בדרך כלל הצד הפנימי של השפה העליונה או התחתונה ולעיתים על הקרום המחבר את פנים השפה אל החניכיים.
  • אפטות בפה – החלק הפנימי של הלחיים, רצפת הפה, החניכיים או החך העליון.

הגורמים לאפטות

הגורם לאפטות אינו ידוע וברור לחלוטין. קיימות מספר השערות:

• גורם אוטואימוני – שיבוש של מערכת החיסון הגורם לה לתקוף באופן זמני את תאי חלל הפה.
  • חיידקים ווירוסים – גורמים הקשורים לחיידקים או וירוסים החשודים בגרימת האפטות כגון נגיף ההרפס או חיידק ההליקובקטר.
  • טראומה – אפטות מופיעות אצל אנשים רבים לאחר נשיכה של השפה או הלחי במהלך לעיסה. בנוסף, הן מופיעות אצל אנשים המטופלים בגשרים וטבעות שיניים למיניהם. ייתכן ושפשוף או חיכוך עם רירית הפה גורם לאפטות.
  • ויטמינים ומינרלים – ייתכן שחוסר בויטמינים, חומצות אמינו (חלבונים) ומינרלים מסוימים גורם להתפתחות אפטות. מדובר לדוגמה בחומצה פולית, ברזל, אבץ, ליזין (חומצה אמינית), וויטמין B12.
  • אלרגיות – ההשערה היא שרגישות למזונות מסוימים כגון שומנים, שוקולד, קטשופ, מזונות חריפים או מטוגנים יכולים לגרום לאפטות. בנוסף, ייתכן שחומר הנפוץ במשחת השיניים (נקרא SDS או דודציל גופרתי) וכן אמלגם (חומר המשמש לסתימות שיניים) גורמים לאפטות.
  • הורמונים – מחסור או עודף של הורמונים מסויימת תורם להתפתחות אפטות.
  • מחלות שונות – לעיתים אפטות מופיעות כתסמין של מחלות כגון צליאק, קוליטיס (דלקת כרונית של המעי הגס), מחלת קרוהן ומחלות נוספות. אפטות יכולות להופיע כתופעת לוואי של טיפולים כימותרפיים בחולי סרטן.
  • לחץ נפשי ועייפות.
  • אפטות בהריון – יש נשים שסובלות מהופעת אפטות במהלך ההריון. הרקע יכול להיות קשור לשינויים הורמונליים, מתח נפשי ומחסור בויטמינים, חומצות אמינו ומינרלים חיוניים או שילוב של שלושת הגורמים. לעומת זאת, יש נשים שמדווחות שהן מפתחות פחות אפטות במהלך ההריון.

מניעת אפטות

בכדי לדעת להמנע מאפטות צריך לדעת מתי הן מופיעות. מומלץ לבצע רישום של הופעת האפטות לאורך זמן. יש לציין האם הן הופיעו לאחר אכילת מאכלים מסוימים, עייפות, המצאות האזור מסויים, שימוש בתכשירים מסוימים.

ישנם אנשים שמדווחים על הופעת אפטות כאשר הם ממעטים באכילת מוצרי בשר (ייתכן וקשור למחסור בחלבון). במידה והאפטה אכן נוצרת כתוצאה ממחסור במזון מסוים הפתרון הוא פשוט והאפטות ניתנות למניעה בקלות.

כדאי להשקיע מאמץ בזיהוי הגורמים האישיים להופעת האפטות ולנסות להתגבר עליהן דרך מניעה מוקדמת והתנהלות נכונה.

במידה ואתם לא מצליחים להבין את הסיבה להופעת האפטה, רצוי לשאול את הסובבים אתכם האם הם יכולים להצביע על הסיבה.

דרכי טיפול באפטה

קיימים מספר דרכים לטפל באפטות הכוללים תכשירים ללא מרשם רופא, תכשירים הניתנים על ידי רופא בלבד, תרופות הומאופתיות ושינוי תזונתי.

תכשירים ללא מרשם רופא

קיימים מוצרים רבים בבית המרקחת שניתן לרכוש לטיפול באפטות. מומלץ להיוועץ ברוקח לפני הרכישה. התכשירים כוללים:

• מדבקות – המדבקות נדבקות לאפטה ונמסות כעבור מספר שעות. המדבקה מכילה לרוב חומרים טבעיים המסייעים בריפוי הנגע, ספיגת הפרשות, והקלה על הכאבים. הבידוד ממגע ומזון מקל בנוסף על הכאב. קיימים סוגים שונים של מדבקות המכילות חומרים שונים.
  • ג׳ל – מכיל חומרים מרגיעים כגון אלוורה או חומר הרדמה קל שיוצר בידוד המגן על האפטה למשך מספר שעות, תורם להקלה בכאב ולעיתים מזרז את החלמת הפצע.
  • שטיפות פה המכילות חומר חיטוי – תורמות לחיטוי הפצע אך עלולות להכתים את השיניים בטווח הארוך.
  • מקלון כותנה – מכיל חומר טיפולי והוא פשוט לשימוש ביתי. אופן השימוש הוא צריבת האפטה במשך כ-10-15 שניות. לאחר הצריבה, הכאב נרגע במהירות. כל מה שנותר הוא כיסוי לבן הנושר לאחר מספר ימים.
  • משחת אורקורט אי (Oracort E) – רצוי להשתמש לאחר אבחון מהרופא שאכן מדובר באפטה ולא באבחנה אחרת. המשחה מכילה כמות קטנה של סטרואידים המזרזים את ריפוי האפטה ומעט חומר מאלחש המקל על הכאב.

תכשירים הניתנים על ידי מרשם רופא בלבד

• שטיפות פה טיפוליות – על ידי סטרואידים (דקסמטזון) או סוקרלט או סוקרפט המכסים את הכיב.
  • מינוצין – אנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלינים המשמשת לטיפול בזיהומים שונים. התרופה עלולה לגרום לצביעה ולפגיעה באמייל של שיניים מתפתחות ולכן אסור לשימוש בילדים ובנשים הרות.
  • תלידומיד – תרופה המשמשת בעיקר לטיפול כימותרפי בחולי סרטן.
  • אבץ – במידה ומדובר במחסור באבץ. יש להיוועץ עם הרופא המטפל טרם נטילה. נטילת אבץ ללא בקרה יכולה להוביל לעודף אבץ ולתופעות כגון כאבי בטן, בחילות והקאות, שלשולים, רמה נמוכה של נחושת בגוף, רמה נמוכה של כולסטרול טוב, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון ועוד.
  • טיפול בלייזר – קרן הלייזר מאפשרת את חיסול החיידקים וחיטוי של אזור האפטה. הטיפול גורם להקלה מיידית בכאב והחלמה מהירה. מדובר בטיפול לאפטה כרונית כואבת שאינה נרפאת. אין מדובר בטיפול כולל לאפטות.

הומאופתיה ותזונה

• חלב עיזים – יעיל בהקלה וריפוי אפטות בפה. חלב מפוסטר זהה ביעילותו לחלב שאינו מפוסטר העלול לגרום במחלות זיהומיות רבות במיוחד בקרב ילדים ותינוקות ועל כן יש להמנע מצריכתו ולהשתמש בחלב מפוסטר בלבד.
  • הימנעות מצריכת מזונות חומציים כגון פירות הדק, עגבניות, מלפפונים חמוצים ועוד.
  • אבץ – מומלץ להגדיל את צריכת האבץ. אבץ נמצא בבשר, פטריות, ביצים, אגוזים, זרעים, קטניות, דגים ופירות ים, דגנים מלאים ושמרים.
  • תוספי מזון – למשל קו-אנזים Q10, חומצת אמינו ליזין, אבץ פיקולינט (יש להיוועץ ברופא המטפל טרם תחילת הטיפול), פרופוליס וויטמין B12.
  • תרופות סבתא לשטיפת פה – ניתן לגרגר או לשתות תה מעלי מרווה, ניתן למרוח מעט דבש מעורבב עם טחינה גולמית על האפטה.
  • דבש חרובים – אכילה של כף דבש חרובים טבעי בבוקר על בטן ריקה עשוייה לסייע בהעלמות האפטות. מומלץ להניח מעט דבש על האפטה עצמה.
  • מתוארים עוד הרבה דרכים לטיפול טבעי באפטות כגון גרגור מי מלח, מריחת סודה לשתיה, שתיה וגרגור חליטת קמומיל ועוד רבים. בכדי למצוא את הטיפול המתאים יש לבצע לעיתים ניסוי וטעיה עד למציאת הטיפול הטוב ביותר לכם.

לסיכום, אפטה הינה כיב כואב ומפריע היכול להופיע במיקומים שונים בחלל הפה. הסיבות להופעת האפטה מגוונות וככל הנראה שונות מאדם לאדם. קיים מגוון רחב מאוד של טיפולים לאפטה ויש לבחור את הטיפול המתאים לכם ומומלץ להיוועץ ברופא המטפל שלכם או ברופא השיניים לצורך אבחון וטיפול מתאימים.

חשוב לא להתעלם מאפטות, בעיקר כאשר מדובר באפטה שאינה חולפת מאחר וקיימות סיבות נוספות לפצעים בפה היכולים להידמות לאפטה וקיימות מחלות אשר הופעת אפטות בפה היא חלק מהתסמינים שלהן.

במידה ואתם סובלים מאפטות חוזרות בפה או מאפטה שאינה מחלימה, רופאי השיניים במרפאתו של ד״ר קדמאני יבצעו בדיקה מקיפה של חלל הפה בכדי לאבחן את הבעיה ולתת טיפול מתאים או להפנות לגורם הרלוונטי לצורך המשך טיפול.

אל תזניחו או הטיפול באפטה, צרו קשר עוד היום או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.